Over het boek (en de auteurs)

Het boek bestaat uit vijf hoofdstukken. Het hoe en waarom van netwerken komt aan bod in het eerste hoofdstuk, waarna in hoofdstuk 2 wordt ingezoomd op het eigen netwerk. Hoofdstuk 3 vormt de kern van het boek. In een aantal concrete stappen wordt een plan van aanpak opgesteld waarmee de lezer direct aan de slag kan. In hoofdstuk 4 en 5 worden netwerkvaardigheden behandeld en wordt een overzicht gegeven van enkele praktische hulpmiddelen. Achter in het boek is ruimte voor aantekeningen per onderdeel. Zo ontstaat al lezend een persoonlijke netwerkgids.

Hoofdstuk 1. Netwerken Netwerken is het bewust leggen en onderhouden van contacten die je verder kunnen helpen in je werk of privé-leven. Netwerken is geen doel op zich, maar een hulpmiddel om een doel te bereiken. Het kan je plezier, kennis en contacten brengen. Ken de basisprincipes van netwerken: delen, vertrouwen en respect, geduld, bedachtzaamheid, initiatief en de kracht van de tweede lijn

Hoofdstuk 2. Mijn netwerk Uitgebreid en gedetailleerd je netwerk in kaart brengen loont vaak niet de moeite, maar stilstaan bij hoe groot je netwerk eigenlijk is, zal je wel inzicht geven in de mogelijkheden van je netwerk. Relaties moet je goed onderhouden, anders gaan ze als een nachtkaarsje uit. Ontwikkel je eigen netwerkstijl. Houd rekening met een aantal do’s en don’ts. Wees congruent, consistent, eerlijk en oprecht, vriendelijk, geduldig en niet bang. Netwerk in een omgeving die bij je past.

Hoofdstuk 3, Aan de slag Een goed plan van aanpak helpt je om netwerken succesvol in te zetten om je doelen te bereiken. Bedenk wat je droom, doelen en doelgroep zijn. Bedenk welke boodschap je wilt overbrengen, wat je imago is en welke stijl je communicatie heeft. Bepaal welke communicatiemiddelen je gaat inzetten om je boodschap te verspreiden en maak een concreet actieplan. Voer je plan uit en overwin de hindernissen die je tegenkomt. Evalueer zo nu en dan de voortgang en leer hiervan.

Hoofdstuk 4 Vaardigheden Naast een goed plan zijn netwerkvaardigheden essentieel om succesvol te netwerken. Oefenen, evalueren en leren zijn belangrijke stappen in het verbeteren van je netwerkvaardigheden. Het voeren van een netwerkgesprek is een belangrijke vaardigheid. Met een goede voorbereiding, de juiste houding en een krachtige afsluiting kom je een heel eind. Vragen stellen en actief luisteren zijn vaardigheden die je in een netwerkgesprek veelvuldig zult toepassen en die bepalend zijn voor het succes van een gesprek. Een goede netwerker is integer, kan zich inleven in de ander en stelt zich hulpvaardig op. Hij is daarbij in staat om snel verbanden te leggen en ‘outside the box’ te denken.

Hoofdstuk 5. Hulpmiddelen Een goede elevator pitch is jouw boodschap in een notendop. Deze kun je gebruiken als basis voor je verdere communicatie. Het visitekaartje is een klassiek en doeltreffend netwerkinstrument. Verder biedt het Internet veel communicatiekanalen, zoals een eigen website, LinkedIn, Twitter of een weblog. Om jezelf als netwerker kritisch te beoordelen kun je gebruikmaken van een SWOT- of STARR-analyse. Daarnaast kun je eens kritisch bekijken of je nog wel voldoende gefocust bent op je doel. Een logboek is een hulpmiddel voor het documenteren van relevante informatie en het bijhouden van de voortgang van je plan van aanpak. Wil je structuur aanbrengen in grote hoeveelheden informatie, dan kan een mindmap uitkomst bieden.

Over de auteurs

Marco Gerritsma studeerde bedrijfseconomie in Groningen. Hij was tien jaar als docent verbonden aan de voormalige Hogeschool Drenthe. Vervolgens werkte hij als consultant drie jaar bij het Kenniscentrum Drenthe. Sinds 2003 is Marco Gerritsma werkzaam als zelfstandig adviseur voor M2 Consult en houdt hij zich voornamelijk bezig met advisering op het gebied van compliance, risicomanagement en strategiebepaling. Marco schreef voor Noordhoff Uitgevers de volgende boeken:

Marco Gerritsma werkt gestructureerd en gebruikt een helder en 'no-nonsense' taalgebruik. De boeken van deze auteur zijn praktisch en overzichtelijk en daardoor goed leesbaar en direct toepasbaar.

Meer informatie over auteur en ondernemer Marco Gerritsma is te vinden op www.marcogerritsma.nl en www.m2consult.nl

Jonas Rubrech is mede-oprichter van Consuming Knowledge en Stichting TARMAQ, waarmee hij bijzondere netwerkactiviteiten onderneemt (www.tarmaq.nl). Onder de vlag van Consuming Knowledge houdt hij zich bezig met het implementeren van veranderingen binnen grote organisaties, met name in de zorg.
Eerder schreef hij voor Pearson Interpersoonlijke vaardigheden voor ICT’ers en Kwaliteit verbeteren in de zorg.

Meer informatie over Jonas Rubrech en zijn werkzaamheden bij Consuming Knowledge is te vinden op www.jonasrubrech.nl en www.consumingknowledge.nl

Bestellen

Bestel Slim & Simpel netwerken direct online. Klik hier.