Aan de slag met netwerken!

John Vijlbrief/MNTV

De laatste jaren is er veel aandacht voor het fenomeen netwerken om vooraf gestelde doelen (proberen) te bereiken. Er zijn verschillende boeken die hierop gedetailleerd ingaan en waar ik, na het lezen ervan, niet veel wijzer werd. Zodat mijn netwerkskills voor verbetering vatbaar blijven.

Klein maar gedetailleerd

De laatste tijd komen er steeds meer kleine boekjes op de markt die beknopt op een onderwerp ingaan. Maar wel heel praktisch, concreet en doelgericht. Alle ’no-nonsense’ is geschrapt waardoor de meest belangrijke informatie overblijft. En dat leest lekker weg, beter dan via die dikke pillen. Zulks is ook het geval bij het boekje ’Slim & simpel netwerken’ van Marco Gerritsma en Jonas Rubrech dat bij Pearson Education verscheen.

Omdat Social Media bij het netwerken voor mij belangrijk zijn, besloot ik ook dit boekje er eens op na te slaan. Op de begeleidende website bij het boekje trof ik checklists, sjablonen, interviews en interessante links aan. Een boek is tegenwoordig meer dan eens onderdeel van een multimediaal geheel: website, videoclips, e.d.

Doel boekwerk

De basics van netwerken (het leggen en onderhouden van waardevolle contacten voor privé en/of werk) hoef ik hier niet te beschrijven, die kent u wellicht al. Veel mensen netwerken zonder te weten wat nu echt de bedoeling van het netwerken is en waar ze precies mee bezig zijn. Netwerken doe je dus niet in het wilde weg of op goed geluk. Het verzamelen van heel veel visitekaartjes is ook niet echt constructief netwerken. Netwerken vereist structuur en kan veel tijd en energie kosten. Waar draait het om in het boek: bewust en efficiënt omgaan met je netwerktijd om er het maximale uit te halen!

Netwerken is de kunst van het combineren, het zien van kansen en het verkennen van mogelijkheden. Je moet vooral breder leren kijken dan alleen je eigen doelen en interessegebieden. Omdat je dan sneller contacten legt en meer aanknopingspunten ziet. Soms doen mogelijkheden zich gewoon voor. Zeker wanneer je oprecht geďnteresseerd in de ander bent.

Indirect en direct

De auteurs schrijven dat netwerken grofweg drie dingen opleveren: Plezier, contacten en kennis. Dat is een ander antwoord dan het gebruikelijke: klanten, opdrachten of een baan. Maar deze zijn niet het directe gevolg van netwerken. Indirect kan waardevolle kennis je aan een baan helpen. En natuurlijk kan een contact een klant van je worden, maar ook dat is een indirect resultaat. Dus: netwerken helpt je steeds een stapje dichter bij je doel te komen. Netwerken is een hulpmiddel om een doel te bereiken. Je moet vooraf goed weten wat je doelen zijn anders kun je beter meteen stoppen. Het doel moet helder voor ogen staan. Netwerken is dus voor mensen met duidelijke doelen. Maar netwerken is niet voor ieder doel geschikt.

Reciprociteitsprincipe

Netwerken kent spelregels. Het aloude principe van geven en nemen is zeer zeker op netwerken van toepassing. Het gaat niet alleen om het behalen van je eigen doelen! Het is geven en nemen en brengen en halen of zaaien en oogsten. Het reciprociteitsprincipe: wanneer je iemand iets geeft, zal hij of zij geneigd zijn je daarvoor iets terug te geven. Zoals tips, hulp, contacten, faciliteiten, e.d. Dingen worden meer als je ze deelt! Een open houding en de bereidheid dingen te delen helpen enorm bij oprecht en eerlijk netwerken. Wie goed doet, goed ontmoet! Vergeet ook niet om mensen te bedanken. En besef dat je met eerlijkheid vertrouwen opbouwt en dus niet met bluffen want die leveren (onherstelbare) deuken in je vertrouwen op.

Geduld

Netwerken is voor mensen met geduld. Je moet je richten op de lange en middellange termijn. Neem dus de tijd om onderlinge contacten op te bouwen. Je hoeft niet direct ter zake te komen, leer eerst de ander kennen. Het bovenstaande en nog veel meer leest u in ’Slim & simpel netwerken’!